Na afloop merk je zeker de gedrevenheid. Het geleerde wordt zelfs even toegepast in de praktijk, alleen merk je na verloop van tijd tóch dat je weer terugvalt in het oude gedrag en patronen en vraag jij jezelf wel eens af waar de training goed voor was? Het lag hoogstwaarschijnlijk niet aan de training zelf, mogelijk wel aan de borging, alleen denk ik dat het grotendeels met jouw mindset te maken heeft. Je bent immers al jaar en dag gewend aan bepaald gedrag, denkwijze, overtuigingen en gewoontes en dan is het wel erg knap als je het 'ineens' allemaal anders gaat doen in de praktijk. Dat zie ik niet vaak gebeuren en daarom doe ik dat anders, want ik weet dat je je brein moet trainen naar naar een nieuwe mindset en resultaat, of zoals wel eens zeg mag her programmeren en daar help ik je bij. Dat in combinatie met de juiste taal en acties is wél effectief gebleken.Daar ga ik dus voor, want ik denk dat jij net als ik liever gaat voor blijvend resultaat!
Er wordt door de leidinggevende dan een cultuur gecreëerd waar oprechtheid, motivatie en waardering centraal staan, alleen is de mindset van de leidinggevende bepalend alvorens men dit kan doorvoeren naar het team.
Een leider die de behoeften van zijn medewerkers begrijpt en respecteert, zal waarschijnlijk een team opbouwen dat zich meer betrokken en gemotiveerd voelt. Dit kan resulteren in een werkomgeving waarin medewerkers eerder bereid zijn om een extra stap te zetten om gasten te helpen en tevreden te stellen.
Een authentieke leider ben je in mijn beleving pas écht als je kiest voor een oprechte en inspirerende samenwerkingen met je teamleden. Waar laagdrempelig alles met elkaar besproken wordt. Je accepteert jezelf volledig en je wilt het beste ook uit je teamleden te halen. Je zet drijfveren van je teamleden in en je delegeert juist om groei te stimuleren. Je biedt veiligheid dat niemand perfect is en fouten gemaakt mogen worden. Waardering en autonomie vind jij belangrijk.
Als authentieke leider durf jij je ook kwetsbaar op te stellen en betrek je jouw teamleden bij je uitdagingen. Je hoeft niet altijd zelf de oplossing te vinden, je werkt als team dus vraag vooral je teamleden ook om hulp.
Als je voor een laagdrempelige, eerlijke en open cultuur zorgt is de kans vele malen groter dat dit leidt tot betere prestaties en resultaten.
Een positieve krachtige leiderschapsmindset helpt om effectief te leiden en anderen te inspireren. Een leiderschapsmindset omvat zelfvertrouwen, vastberadenheid, openheid voor veranderingen, empathie, creativiteit en groeigerichte houding en daarmee wordt men weerbaarder om met uitdagingen om te gaan, worden risico's genomen en denkt met innovatief in oplossingen.
Een belemmerende (negatieve) mindset, zoals angst, twijfel, pessimisme en een focus op beperkingen, kan leiden tot aarzeling, terughoudendheid en zelfs vermijding van leiderschapsverantwoordelijkheden en uitstelgedrag. Leiders met een beperkende mindset kunnen ook minder effectief zijn in het motiveren en inspireren van anderen.
Jouw manier van denken (ego/conditioneringen) heeft dus invloed op je emoties, overtuigingen en de uitvoering van jouw rol. Het is de overtuiging hoe jij jezelf en je capaciteiten ziet en dit heeft veel impact op je succes en welzijn. Je hebt, net als wij allemaal, veel onbewust gedrag en daarom ben je niet altijd zelfstandig in staat om (denk)patronen te doorbreken. Hoe meer jij ontdekt over je denkwijze, ervaringen uit je verleden en gaat werken naar een mindset waar je jouw ego niet meer laat leiden, des te authentieker word je.
Ik focus mij met name op de mindset van leidinggevenden, want door het opgebouwde ego is het dus niet zo gemakkelijk om zelfstandig bewust te worden van (onbewuste) blokkades een nieuwe denkwijze en gedrag te ontwikkelen om bij een mindset uit te komen waar men zichzelf accepteert, teamleden vertrouwt, kwetsbaar durft op te stellen en vrijheid durft te geven waar fouten maken wordt toegestaan. Doeltreffende acties die gemakkelijker worden uitgevoerd door een authentieke leider zijn o.a.; autonomie, delegeren, zelfsturende teams, oprechte empathie, eerlijkheid en veiligheid. Zodra medewerkers veel meer werken vanuit intrinsieke motivatie en zichzelf mogen zijn dan ben ik ervan overtuigd dat zij die extra stap zetten naar de gasten met een pure glimlach.
Zodra medewerkers een eerlijke en laagdrempelige relatie ervaren met hun leidinggevende, gewaardeerd worden, inspraak hebben en veiligheid voelen om zichzelf te mogen zijn en dus ook fouten mogen maken dan werkt men het meeste vanuit zijn of haar authenticiteit om vervolgens een oprechtere dienstverlening neer te zetten. De leidinggevende is de drijvende kracht om hiervoor te zorgen en deze cultuur te dragen.